Tuesday, October 18, 2011

Harald Winkler vervolg

Nu ik met pensioen ben kan ik meer tijd steken in fietsontwikkelingen. Er zijn nog zoveel mogelijkheden om fietsen te verbeteren. Ik zie het een beetje als componeren met bestaande onderdelen, materialen en technieken.
Het beter leren kennen van een uniek mens als Harald en de door hem ontwikkelde producten past in dat plaatje.

Het meest uniek in de Asphalttretboot is de krukas-crank of ook wel Z-crank genoemd. Deze Z-crank maakt het mogelijk om de ketting opzij langs de menselijke motor, rechtstreeks naar het achterwiel te laten lopen zonder kettingrollen. Het bezoek aan Harald en het test rijden in zijn fietsen heeft mij gesterkt om de ontwikkeling van Z-cranks door te zetten. In praktische dagelijks te gebruiken Velomobielen bieden Z-cranks nieuwe mogelijkheden.

Wat mij opviel bij de Asphalttretboot, dat deze licht en stil is door de schuimcarrosserie. De ketting maakt niet meer geluid dan het bekende geluid van een derailleur zoals op elke racefiets. Bij een afdaling en hogere snelheid voelt de Tretboot stabiel aan. Het sturen komt sterk overeen met het sturen zoals in elke auto. De remmen waren onvoldoende en ik miste het comfort van vering.

Hiernaast een oude maar degelijke trapnaaimachine waar Harald alle voorkomende naai klussen mee uitvoert zoals o.a het innaaien van ritsen in de schuim carrosserieën. Hij zou deze degelijke machine niet willen uitruilen tegen een naaimachine die door een motor wordt aangedreven (minder gevoel).
Wat mij verder opviel in de werkplaats van Harald, gezien zijn inrichting, dat hij veel werkzaamheden op de grond uitvoert.
Zijn belangrijkste metaal machines zijn een draaibank, een boormachientje en een lasapparaat.

Dat Harald niet alleen met schuim werkt zie je hiernaast. De mal voor de carrosserie van hiernaast heeft hij gemaakt in opdracht van een klant voor een gestroomlijnde tweewieler. Met de mal zijn meerdere carrosserieën gemaakt. Voor zichzelf heeft Harald met de mal de body voor deze Velomobiel gemaakt met 16 inch fusee gestuurde voorwielen.

Nog een paar gegevens over Harald, hij staat niet ingeschreven als bedrijf, wil de sores die een bedrijf met zich meebrengt ook niet. Hij levert ook geen bouwpakketten of bouwhandleidingen van zijn producten, omdat hij dan aansprakelijk gesteld zou kunnen worden als er ongelukken mee gebeuren. Hij verkoopt alleen een bouwbeschrijving van 'Das Meufl Asphalttretboot'. In het voorwoord waarschuwt hij, dat hij niet aansprakelijk kan worden gesteld bij ongelukken, als iemand zijn Tretboot na bouwt.

Harald wil geen computer, volgens hem zou hij dan te veel afgeleid worden en misschien wel te veel tijd achter de computer doorbrengen. Hij werkt vaak tot heel laat in de nacht, dan kan hij zich het beste concentreren.
Zijn moeder (71 jaar) heeft wel een computer en een draadloze internet aansluiting. Zij heeft ook pas een nieuwe Samsung Tablet.
Vlak voor ons vertrek wilde ik Harald nog een tekening op mijn blog laten zien en vroeg om de inlogcode om met mijn eigen Tab op internet te kunnen, maar toen kwam Harald al aanlopen met de Tab van zijn moeder en ik zag dat hij daar bijzonder handig en snel mee om kon gaan.


No comments:

Post a Comment