Wednesday, October 26, 2011

Racefiets met enkelzijdige voor en achtervork.


In oktober 2009 hadden mijn kinderen, ter ere van mijn 65e verjaardag, een feestje georganiseerd bij Flevobike. Ze hadden vele bekenden van mij uitgenodigd. Ik vond het een leuke en geslaagde middag. Ik heb vele cadeaus gekregen waaronder diverse boeken. Ook het boek "The Competition Bicycle" van Jan Heine. Ik weet niet meer van wie ik dit boek gekregen heb, er staat helaas geen naam van de schenker/schenkster in.
In het boek staat wel een racefiets uit 1910 met achter en voor een enkelzijdige vork. Een van mijn stokpaardjes op fietsgebied.


Het is het Franse merk "Labor" type: Tour de France. 
Om de ketting te spannen heeft deze racefiets een excentrische trapas constructie.
Je ziet, het valt niet mee om nog originele ideeën voor fietsen te bedenken, het meeste is ooit al eens uitgevonden en gemaakt. Vooral in de begin periode van de fiets is er veel nagedacht en ontwikkeld.
Advies voor fietsontwikkelaars, kijk eerst in de wereld van patenten of in de geschiedenis. Internet maakt dat allemaal mogelijk!

En toch zijn er nieuwe kansen voor ontwerpers en bouwers van Velomobielen. De Velomobiel staat nog aan het begin van de ontwikkeling. Mondjes maat worden onderdelen specifiek voor Velomobielen ontwikkeld. Voor innovatieve techneuten en innovatieve bedrijven liggen hier kansen.

No comments:

Post a Comment